• Een welruikende woning : dikwijls over het hoofd gezien

    Onze perceptie van geuren is nauw verbonden met ons geheugen. We gaan dus geuren  gaan plaatsen met dingen die we kennen.

    Als je uw huis wil verkopen maak dan de woning vrij van alle kwalijke geuren. Als je wil dat de kandidaat-koper enthousiast uw woning verder bezichtigt zorg dan dat het aangenaam ruikt.

    Ziehier enkele tips:

    - Open de ramen een tiental minuten voor elk bezoek.

    - Reinig alles heel grondig.

    - In een woning waar veel gerookt werd, was je best ook de muren (met een scheutje amoniak in uw sopje)

    - laat de tapijten industrieel reinigen.

    - plaats een ontvochtiger in vochtige woningen.

    - Bak een Cake voor een bezoek.

    - Maak sterke geurige koffie voor een bezoek.

    vastgoedstyling, huisvlotverkocht, huis verkopen

    goed ruiken, vastgoedstyling

  • Feiten en Fabels

    In Vlaanderen is het begrip vastgoedstyling nog niet goed gekend. Er is nog veel onduidelijkheid. Daarom hier enkele  feiten en fabels op een rijtje: 

    FEITEN

    1. Een gestileerde woning wordt sneller verkocht.

    Uit onderzoek is gebleken dat de meeste gestileerde woningen binnen 3 maanden worden verkocht. Doordat een woning beter gepresenteerd wordt, krijgt de kijker een duidelijk beeld van de woning. Hierdoor kan de kijker de verschillende mogelijkheden van de woning beter in schatten. Naast de styling van de woning is de rust en ruimte die het uitstraalt van groot belang.

    2. De waarde van een gestileerde woning wordt hoger geschat.

    In Amerika en Engeland weten ze al langere tijd dat vastgoedstyling (Homestaging) werkt. Voordat zij hun woning te koop zetten schakelen ze een verkoopstylist in. Pas daarna laten zij de woning taxeren en te koop zetten door de makelaar. Als een woning goed gepresenteerd wordt, geeft het de indruk dat het goed onderhouden is en dat er verschillende mogelijkheden zijn. Bovendien kan verkoopstyling uw woning meer ruimte uit laten stralen dan op dit moment het geval is. Deze eigenschappen hebben een gunstig effect op de vraag- en verkoopprijs.

    3. Met vastgoedstyling wordt de woning optimaal gepresenteerd.

    80% van de kijkers haakt af als een woning slecht gepresenteerd is. Daarom is een goede presentatie van belang. Bij een goede vastgoedstyling wordt ook gekeken naar de doelgroep. De indeling en aankleding kunnen hierop aangepast worden, waardoor de wensen van de kijker duidelijker naar voren komen in de woning.

    4. Goede foto's zijn van groot belang voor de verkoop de woning.

    Mooie foto’s zijn uw eerste indruk bij het koperspubliek. Dit is uw visitekaartje van uw woning. Surfers op het internet besteden meer aandacht aan aanbiedingen waarvan de foto’s al tot de verbeelding spreken. Iedere professioneel die woningen verkoopt zal het belang van mooie foto’s bevestigen. Besteed dus zorg aan het maken van foto’s om uw woning aan te bieden.

    FABELS

    1. Mijn huis wordt zonder verkoopstyling ook verkocht.

    Gezien het huidige aanbod te koop staande woningen en het lage aantal verkochten woning, wordt een woning niet meer vanzelf verkocht. Omdat er nog steeds woningen verkocht worden is het van belang dat jouw woning opvalt tussen alle andere woningen. Als het aanbod groot is, wordt de kijker steeds kritischer, er is immers voldoende keus! Waarom zou je genoegen nemen met minder. Bovendien kopen mensen in deze periode een huis voor een langere periode dan twintig jaar geleden het geval was. Ze willen er zeker van zijn dat de woning die ze kopen goed is. En daar moet je als verkoper meer moeite voor doen. 

    2. Ik moet veel tijd, geld en energie steken in verkoopstyling.

    Er zijn ontzettend veel vastgoedstylisten die graag de gehele woning willen veranderen en een neutraal interieur willen geven. HuisVlotVerkocht is ervan overtuigd dat de kleur van de sofa niet van belang is voor de verkoop van de woning, waarom zou je de bank dan vervangen? Over het algemeen is een andere indeling, opruimen en nieuwe foto's al voldoende. Uit onderzoek is gebleken dat een gestileerd huis sneller verkocht wordt en meer oplevert dan huizen die niet gestileerd zijn voor de verkoop. Door de geringe kosten van vastgoedstyling bij HuisVlotVerkocht.be heb je dit bedrag dus snel terug verdiend! Daar komt nog eens bij dat het inschakelen van HuisVlotVerkocht en de eventuele kosten van het aanpassen van de woning meer oplevert dan het verlagen van de vraagprijs. 

    3. Vastgoedstyling is duur.

    Vastgoedstyling kost maximum ongeveer 1 % van de woning. De return is enkele procenten hoger. Een makelaarsloon betalen kost 3 maal meer en daarbij is er aan de woning nog geen verbetering aangebracht. Investeren in het verkoopklaar maken van een woning is in het tegendeel een investering die opbrengt.

    4. Met een groothoeklens lijkt de woning groter.

    Onzin! Het is niet de bedoeling om de woning groter te laten lijken, want dan valt de woning juist tegen als er een potentiële koper de woning binnenkomt. Het gaat er juist om dat een foto een indruk geeft van de ruimte en daarbij geldt ook de ruimtelijkheid.  De foto's gemaakt met groothoeklens geven een betere weergave van de ruimten.

    Ik wens u een vlotte verkoop,

    Frank

    www.HuisVlotVerkocht.be


  • Artikel op seniorennet.be over Vastgoedstyling

     

    Hieronder volgt een intervieuw met SenNet Interieurarchitecte Ann De Weerdt

    SenNet Magazine: 'Ann, waarom zou ik een vastgoedstyling laten doen als ik mijn huis wil verkopen of verhuren?'

    Ann De Weerdt: 'Anno 2012 staan er heel veel woningen te koop, het aanbod is groot en de keuze ook. Kandidaat kopers kijken naar de staat van de woning, het onderhoud van het pand maar ook de aantrekkelijkheid van de woning'. 
    Als je een correcte en goede prijs voor je woning wenst kan homestyling misschien wel een goed idee zijn.

    Home staging

    Vastgoedstyling

    < voor                               na>

     

    SenNet Magazine: ' Gaat het dus om de centjes?'

    Ann De Weerdt: 'Het blijkt inderdaad gewoon financieel interessant als je nuchter het cijferplaatje bekijkt'.  Er is vastgesteld dat vastgoedstyling de waarde van je onroerend goed tot 15% kan doen stijgen. En vertaald naar de woningmarkt gaat het met die procenten om fikse bedragen die je met dit concept als verhuurder of verkoper verdient.

    SenNet Magazine: 'Gaat het om verleiding bij met vastgoedstyling?'

    Ann De Weerdt: (lacht) De eerste indruk is gewoon zéér belangrijk en blijkt ook doorslaggevend. Dat is net zoals bij andere dingen. De potentiële koper moet zich op slag kunnen inbeelden dat hij woont in het pand dat hij bezoekt. Wist je dat 85% van de mensen hun huizenjacht begint op internet? In het rijkelijke aanbod hebben ze tussen de 30 sec en 1 min nodig om te weten of een pand hen al dan niet interesseert. Naast het enorme vastgoedaanbod hebben we ook eens te maken met almaar kritischere kopers. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Een propvolle of donkere woning? Onscherpe foto's? De koper klikt al snel door naar de volgende woning en wég is jouw verkoopkans. Jouw woning verkopen begint dus met goede foto's op internet. En die kunnen alleen gemaakt worden als jouw huis verkoopklaar is. M.a.w. als je woning mooi oogt is er al een hele stap genomen. Een gespecialiseerde vastgoedstylist kan daarvoor zorgen."




    SenNet Magazine: 'Dus een woning is als om het even welk product dat je aanbiedt?'

     

    Ann De Weerdt: 'Je moet het onroerend goed inderdaad bekijken als om het even welk product dat wordt verkocht'. Het gaat natuurlijk om de kwaliteit, maar een product mag nog zo goed zi

    Huisvlotverkocht, Home staging

    jn, het is onbetwistbaar dat je een 'fraai' product gemakkelijker verkoopt. In het geval van 'Homestyling' maak je het onroerend goed mooier en kan je het verschil maken t.o.v. andere producten. Zo kan je het pand gemakkelijker verkopen of verhuren.  


    woonk_na.jpg < na                                                                                      voor >                         

     

    SenNet Magazine: "Maar kan ik mijn woning dan niet zélf mooier maken?'

    Ann De Weerdt: 'Natuurlijk kan dat.' Opruimen en grote kuis houden voor je de woning te koop aanbiedt of foto's op het internet zet is al een goede tip. Je wast en stofzuigt je auto immers toch ook, voordat je die te koop zet?

    Maar voor veel mensen is het lastig om zelf onbevooroordeeld hun woning te bekijken. Je huis verkopen is hoe dan ook een emotionele gebeurtenis.  Vastgoedstylisten kijken objectief, gewoon door de ogen van de potentiële koper. Zonder emotionele binding kunnen we aanpassingen doorvoeren waardoor jouw pand aantrekkelijker wordt voor een breed publiek. En hoe meer mensen jouw woning aantrekkelijker vinden, des te groter de kans dat je snel een koper vindt. Home staging of Vastgoedstyling zorgt er dus voor dat de potentiële koper te zien krijgt wat hij wil zien.

    SenNet Magazine: 'Maar hoe gaat de vastgoedstyling dan in zijn werk? Het is toch zo dat smaken verschillen?'

    Ann De Weerdt: Daar sla je de nagel op zijn kop. Bij Home staging wordt een pand dan ook ontdaan van zijn persoonlijk karakter. Zo krijgt het de nodige neutraliteit. De make-over wordt zo gedaan dat elke persoon of familie zich kan voorstellen hoe het is zich om in het pand te huisvesten.

    Het pand wordt helemaal opgeruimd en de persoonlijke 'touch' van de bewoners wordt verwijderd. Het 'Home staging team' doet kleine herstellingen en/of kleine renovaties. En nadien zorgt het voor een aangename en ruime sfeer in de woning. De pluspunten van het pand worden in de kijker gezet. Denk aan een haardvuur dat knappert en een aangekleed terras. Donkere kamers krijgen een likje verf, lege kamers worden bemeubeld. De potentiële koper mag niet afgeleid worden van het potentieel en de sterke eigenschappen die de woning heeft. De koper moet zich kunnen concentreren op de kamers zelf en niet afgeleid worden door iets anders! Bijkomend voordeel van vastgoedstyling is dat al jouw spullen al uitgezocht en ingepakt zijn voor de verhuizing. Zo houd je meer tijd over om energie in je nieuwe woning te stoppen."

    SenNet Magazine: "Dat klinkt goed, Ann. Maar kost dat geen fortuinen? "

    Ann De Weerdt:(enthousiast) De kosten van 'Home staging' zijn goed voor ongeveer 1% van de verkoopprijs. Het is een investering, meer bepaald een 'rendabele investering'. We stellen vast dat panden die een home staging kregen, meer aandacht krijgen op de vastgoedmarkt. De verkooptermijn is twee maal korter dan bij andere panden. En zoals ik al zei kan je woning een verkoopprijs behalen die tot 15% hoger is dan voor een niet aangepast pand."

    SenNet Magazine: 'Kan je dus stellen dat vastgoedstyling zichzelf terug verdient?'

    Ann De Weerdt: 'Inderdaad.' Een woning die lang op de markt staat kost veel geld.  De keuze is dus aan jou: bijvoorbeeld €1200 besteden aan vastgoedstyling of (na maanden) de vraagprijs met bijvoorbeeld €12.000 verlagen. Vastgoedstyling levert in de meeste gevallen veel meer op dan het kost. Zak dus niet met de vraagprijs, maar investeer in vastgoedstyling en krijg snel voor de woning wat deze echt waard is.

    SenNet Magazine: "Stel ik wil gebruik maken van de diensten van een vastgoedstylist en ik contacteer jou. Wat is dan de procedure?"

    Ann De Weerdt: 'Ik kom natuurlijk kijken in je woning en maak een grondige analyse'. Afhankelijk van de werkwijze ontvang je een adviesrapport. Dan kan je zelf voor de uitvoering instaan of ik ga voor je aan de slag. Resultaat is een neutraal ingerichte woning met de optimale beleving van ruimte en licht. Alle ruimtes hebben een functie gekregen. De pluspunten van de woning zijn goed zichtbaar en de woning ademt een welgekomen sfeer. Ook van buiten. Zo kan iedere potentiële koper zichzelf zien wonen in jouw woning.


    Dit artikel verscheen in Seniorennet in september 2012